Crowdfunding - roerend erfgoed
Van de bijna 449.453 euro die de erfgoedsector in 2019 middels succesvolle crowdfundingcampagnes ophaalde, was in totaal € 398.932 (88,7%) voor roerend erfgoed. € 397.832 (99,7%) hiervan was voor museale campagnes.
In bovenstaande grafieken is het aantal succesvolle crowdfundingcampagnes voor roerend erfgoed en het totaal van de hierbij opgehaalde bedragen voor de jaren 2014-2019 weergegeven, evenals het aantal bijdragen aan deze campagnes per jaar.
2014 blijft topjaar, maar forse stijging in 2019
Hoewel in 2014 voor het roerende erfgoed voor een totaal van € 488.382 het grootste bedrag ooit werd opgehaald, (dankzij de de uiterst succesvolle campagne (300.000 euro) van Naturalis ("Tientje voor T.rex"), was ook 2019 met 398.932 opgehaalde euro in totaal een zeer succesvol jaar voor het roerend erfgoed. 2019 zag maar liefst een stijging met 34% ten opzichte van het jaar daarvoor.
Gemiddelde bijdrage iets lager dan in 2018
In 2019 zijn er voor roerend erfgoed 15 crowdfundingcampagnes succesvol afgerond waarvan er 14 voor of van musea waren en 1 voor overig roerend erfgoed. De 15 campagnes kregen zo'n 1.780 bijdragen, hetgeen per campagne neerkomt op gemiddeld 119 bijdragen van € 224. In 2018 waren dit 12 campagnes met 1.288 bijdragen, hetgeen per campagne neerkomt op gemiddeld 107 bijdragen van € 231.
Crowdfunding voor cultureel erfgoed De status van crowdfunding voor cultureel erfgoed in Nederland van 2014 tot en met 2019.
CrowdfundingCijfers.nl
31 december 2019
Meetfrequentie: 2-jaarlijks
Deze informatie komt voort uit een onderzoek van CrowdfundingCijfers.nl welke in opdracht van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is uitgevoerd. Het onderzoek geeft de status weer van crowdfunding voor musea en erfgoedinstellingen in 2014-2019 en is tot stand gekomen door online monitoring van websites van deze organisaties en crowdfunding platforms. Daarnaast is waar nodig contact geweest met de organisaties om informatie op te vragen of te valideren.
Na aanleiding van onderzoek naar de status van crowdfunding voor musea en erfgoed in 2018 en 2019, is ook de eerder op 31 oktober 2017 gepubliceerde informatie van Douw&Koren Crowdfunding Consultancy over 2014 en 2015 aangepast. De campagnes zijn in afstemming met de CrowdfundingCijfers.nl en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in verschillende categorieën ingedeeld. Daarbij is voor de volgende categorieën gekozen: • Archeologie • Monumenten • Roerend erfgoed, waaronder museale en niet-museale projecten • Mobiel erfgoed • Oorlogsmonumenten. Door veranderde inzichten wijken de categorieën af van eerdere onderzoeken. Hierdoor is zowel de selectie als de categorisering van campagnes veranderd.